donderdag 30 januari 2014

core business

Ik vermoed dat wetenschappers het katern Wetenschap. van de Volkskrant niet lezen, zoals sporters een kartern over sport - lijkt me - niet lezen. Je gebruikt een algemeen medium als de krant niet om bijgepraat te worden over je eigen vak, toch? Dat is toch zo? Ik probeer te bedenken voor wie de advertentie op pagina V8 van Wetenschap., het katern van de Volkskrant van 2 en 3 november, bedoeld is. Voor de lezers van Wetenschap., die dit katern verzadigd dichtslaan en opeens overvallen worden door drie keer Penelope Cruz en VIVA PEDRO in een bloedrood kader, of juist voor de mensen die de hele krant hier openvouwen voor het katern Boeken., dat na deze advertentie aanvangt?

Pagina V8 van Wetenschap. is een advertentie voor een dvd-box met de zes films van Pedro Almodóvar die hij maakte sinds 2000, aangeboden door de Volkskrant, voor een dumpprijs van 29,95 euro. Merkwaardige genoeg is de twintig euro lezersvoordeel voor de maand oktober; merkwaardig, omdat deze krant van 2 en 3 november is. Blijkbaar kon de Volkskrant al die dvd-boxen met deze korting in oktober ook al niet kwijt. Inmiddels is Almodóvar ook zonder lezersvoordeel voor 29,95 euro bij de vkshop te verkrijgen.

Ik vind de advertentie van de Volkskrant in de Volkskrant een beetje pijnlijk. Core business van de Volkskrant is toch niet een winkel te zijn? En zelfs als dat wel zo is, dan is zo'n winkel toch ofwel service op de servicepagina, ofwel op een veel listigere manier te vermarkten in een krant die je zelf schrijft dan via een advertentie!? Ik zie - ten onrechte, dat weet ik - de Volkskrant toch als de publieke omroep. En de Volkskrant ziet dat zelf blijkbaar ook zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten