
Dit is de tweede poging om een een geschikte tekst te vinden die het management kan overtuigen dat studieloopbaanbegeleiding op een HTS belangrijk is.
'Ik ben docent hier en wat mij betreft dus automatisch ook studiebegeleider. Dat is niet vanzelfsprekend; er zijn docenten die de studiebegeleiding overlaten aan anderen in de opleiding. Anderen, van wie ze denken dat die beter kunnen studiebegeleiden dan zijzelf. Er is bijvoorbeeld een misverstand dat vrouwen dat beter kunnen dan mannen. Het misverstand dat je studiebegeleiding beter niet kunt overlaten aan mannen, aan echte mannen, aan technische mannen. Er zijn ook veel mannen die dat denken.
Ik heb altijd gevoeld dat het belangrijk is om een echte man te zijn. Ik geloof dat ik zonder terughoudendheid kan claimen dat ik een echte man ben. Ik heb het curriculum vitae van een echte man. Ik ben bijvoorbeeld heterosexueel, ik heb in het leger gezeten, ik heb een dochter en een zoon verwekt en ik voed die op, ik heb aan wedstrijden meegedaan, ik ben wel eens naar een prostituee geweest, ik ben ingenieur, ik ben sterk, sportief en harig. Ik heb daar goed voor gezorgd.
Ik denk dat het studiebegeleider zijn mij nog extra mannelijk maakt. Het is ook wel goed om te erkennen dat ervaringen uit het verleden je te veel in de weg kunnen zitten om echt goed te begeleiden, ... maar dat maakt je niet mannelijker. Wel begeleiden is mannelijker dan niet begeleiden. Ondanks dat de begeleiding die wijzelf, als jonge mannen, gekregen hebben, ons vaak erg teleurgesteld heeft.'
Mooi verhaal!
BeantwoordenVerwijderen