vrijdag 4 april 2014

steenbok-principe

Margot C. Pol is de eerste in deze Volkskrant Magazine (2 en 3 november hè!?) die meteen over zichzelf gaat bespiegelen, zodra haar de opdracht wordt meegegeven om uit te zoeken wat een sloerie eigenlijk is. Dat neemt me meteen voor haar in. Ze schrijft dat ze één (in ieder geval één) onenightstand gehad heeft, als een klein puntje dat van de to do-lijst kan worden weggestreept. Ze kreeg sinasappelsap van haar onenightstand, die gemaakt was door hele sinasappels in de blender te gooien.

Ik kan hier niet weken lang over sletten en sloeries schrijven zonder ook mijn eigen sletterigheid te onderzoeken, inderdaad, Margot C. Pol. Want ben ik dat: sletterig?

Laat ik het op mijn horoscoop gooien. Allereerst, mijn ascendant: het rijzende sterrenbeeld dat aan de nachtelijke horizon stond toen ik op 4 januari 1969 werd geboren was schorpioen. AstroPsychologie zegt daarover: U straalt een sterk emotioneel en seksueel krachtveld uit dat uw omgeving, op persoonlijk of zelfs wereldvlak, kan transformeren in iets veel beters of veel slechters. En ik heb dat gedaan, waardoor mijn omgeving op persoonlijk vlak transformeerde in iets veel beters of veel slechters: ik heb ook een onenightstand gehad, destijds en ooit. Anderzijds, mijn zonneteken - mijn sterrenbeeld - is steenbok, van het Steenbok-principe, met als Persoonlijke eigenschappen:
Ambitieus, Ernstig, Standvastig, Betrouwbaar, Stabiel, Beheerst, Voorzichtig, Volhardend, Gereserveerd, Bescheiden, Sober, Stipt, Binnenvetterig, Formalistisch, Bekrompen, Hebzuchtig, Gierig, Bangelijk, Streng, Pessimistisch en Hang naar orde en regels (lijstje van mensengezondheid.nl/astrologie). Ik heb expres en misschien ook ongemerkt andere onenightstands aan mijn neus voorbij laten gaan.

7 opmerkingen:

  1. Een horoscoop als reflectie, ik weet niet of ik het grappig of laf moet vinden. Geef jij nog coaching? Hoe zou je reageren op een student die zijn horoscoop als persoonlijk reflectie in zou leveren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het geweldig vinden als studenten techniek in geval van reflectie met en horoscoop kwamen aanzetten. Ken je de theorie van de ascendant? Dat is hoe mensen je zien (mij dus blijkbaar als een zinderende schorpioen), terwijl mijn zonneteken - hoe ik in feite ben, in het echt, gewoon de nijvere betrouwbare steenbok is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En het stukje van 6 april, is dat meer het soort reflectie dat je van mij (en misschien ook van de studenten die je coacht) verwacht?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe zelf niet aan reflectie en dus wil ik het ook niet van mijn studenten verwachten. Gelukkig hebben we bij IDE coaching zonder studiepunten en dus ook geen verplichte reflecties van studenten. Als ze iets willen kunnen we gewoon een gesprek hebben zonder verplichte nummers. Ik zal toch eens opzoeken hoe mensen mij zien dan. Of zal ik toch maar opzoeken hoe ik in feite ben. Want bij gebrek aan refelctie weet ik dat nog steeds niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed zo, dat klinkt als verstandige coaching. Niettemin kun je best zelfreflectie van studenten verlangen, als je het maar niet al te hard eist, want dat werkt uiteraard averechts.
    Reflecteren die Boeddhisten niet, dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nadenken ofzo, dat doe ik wel. maar reflecteren is voor mij inmiddels zo'n besmet onderwerp ;-) Maar misschien ligt dat eraan dat ik vissen ben ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, vissen, dat verklaart alles. Daar helpt ook geen ascendant meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen