zaterdag 12 april 2014

krabbenmand

Op pagina 52 van Volkskrant Magazine schrijft Hanna Bervoets over Miley Cyrus, een extreem rijke jonge vrouw uit de amusementsindustrie die een liedje gezongen heeft, waarin ze op een luchtige manier Sinead O'Connor citeert, bijvoorbeeld door heel erg kort haar te hebben en recht in de lens te kijken terwijl ze zingt en daarbij te huilen. Opvallend verschil is wel dat er al vanaf de eerste seconde een traan over Miley Cyrus' wangt rolt, terwijl Sinead O'Connor pas in 3'50" huilt, bij de zin But I'm willing to give you another try-y-y-y! die haar - zo ziet het eruit - echt hevig ontroert, óók door het zelf te zingen. Knap, dat aan haar stem dan niks te horen is.

Sinead O'Connor (Hanna Bervoets noemt haar Sinead O'Conner) vindt het citaat niet zo geslaagd: Je laat je prostitueren door mannen uit de muziekindustrie en doet alsof dat cool is, schrijft Sinead O'Connor in een open brief. Het het prostitueren bedoelt O'Connor waarschijnlijk de naaktheid die van Cyrus te zien is en haar tong, die aan een sloophamer likt, enkele keren in haar clip.

Hanna Bervoets vindt dat het naakt van Miley Cyrus ook best anders geïnterpreteerd kan worden; Cyrus draagt immers geen verleidelijk lingerie, geen lang haar en geen naaldhakken; ze toont haar spierballen en haar borsten zijn een stuk witter dan de rest van haar lichaam. En vervolgens: waar liggen de grenzen tussen kunst en exploitatie, tussen porno en artistiek? Hanna Bervoets zet Sinead O'Connor en Miley Cyrus neer op het schoolplein: Cyrus is de nieuwe vamp uit de eerste klas en O'Connor zesdeklasser die de brugpieper afvalt om haar promiscue uitstraling. En waar is Hanna Bervoets zelf op dat schoolplein?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten