maandag 6 januari 2014

desnoods in een voetnoot

Op 2 en 3 november sluit de Volkskrant af met een hele grote advertentie van Gall en Gall op pagina 48. Wat me verbaast, want ik denk dat de pagina's binnenin de krant voor adverteerders veel waardevoller zijn (want daar kijken de mensen naar), terwijl de achterpagina nou juist zo leuk is voor de redactie om te vullen, alleen al om de naam: de achterpagina. De advertentie bevat een uitknipbon: speciaal voor Volkskrantlezers. Zou de Volkskrant daarover iets te zeggen willen hebben, over wat de drugsmaffia zijn lezers aanbiedt?

Ik heb de Volkskrant uit, althans, het eerste katern. Oppervlakkig terugkijkend valt me op dat seksisme en mannelijke dominantie nogal een belangrijk thema's zijn; niet alleen wordt het nieuws gedomineerd door mannen die uitermate sullige dingen doen, maar hebben de (mannelijke) commentatoren allemaal het sullige verlangen om andere mannen af te zeiken.

Daarnaast valt me op dat de Volkskrant vaak tamelijk veel achtergrondkennis veronderstelt, die daardoor deze krant minder geschikt maakt voor mensen die 'm los kopen (zoals ik) of vor mensen die 'm niet elke dag van kaft tot kaft lezen (zoals ik nu wel doe, maar verder natuurlijk helemaal niemand). MINUSMA bijvoorbeeld en Evander Sno, die haaden best iets meer toelichting verdiend, desnoods in een voetnoot. En tenslotte vind ik de Volkskrant ietsje te lollig met Nederlandse uitdrukkingen: water wordt naar de woestijn gedragen en een doopceel wordt ingevuld. Misschien moet het doopceel maar eens in de zee geleegd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten