woensdag 9 mei 2012

-isme

neo-liberal-confusian-sadisme
Doordat ik er ongeveer een jaar lang niet echt in kon geloven, heeft het precies zo lang geduurd voordat ik me me een soort overgave ging inzetten als coördinator van de studiebegeleiding bij mijn opleiding. Ik ben namelijk de coördinator van de studiebegeleiding van mijn opleiding. Dat is nogal verantwoordelijk werk, zeker als ik het zo opschrijf. Ik denk dat de studiebegeleiding van onze studenten op dit moment niet erg effectief is, omdat erg veel studenten in het eerste jaar, maar pas tamelijk laat in dat eerste jaar, ontdekken dat ze de studie niet willen of niet kunnen. Vervolgens meen ik bij de hogerejaars studenten een nonchalance te zien, waaruit ik aflees dat ze zich niet erg met de opleiding verbonden voelen.

Ik ben trouwens al veel langer coördinator van de studiebegeleiding, maar sinds een jaar ben ik dat niet meer helemaal alleen. Sinds een jaar ben ik lid van een groep; de groep van alle coördinatoren van de studiebegeleiding van de hele HTS. En het heeft dus nog een jaar geduurd voordat ik in de kracht van deze groep ging geloven.

Mijn analyse is dat de HTS (overigens geldt deze analyse voor elke HTS, dus eigenlijk is het niks bijzonders) een diep getraumatiseerde organisatie is, en dat algemene trauma openbaart zich in gedrag van het hele systeem, dat vele kenmerken vertoont van autisme. Er is iets leuks aan de hand met het woord autisme; namelijk, dat het een -isme is. Zoals neo-liberalisme, confusianisme en sadisme. Woorden die op -isme eindigen lijken me allemaal een verzamelijk overtuigingen te zijn, waar je in geloven kunt, als je dat zelf wilt. En zo'n geloof, daar kun je vanaf vallen, toch?

2 opmerkingen:

  1. Ha, mooie analyse.

    Onze HTS is trouwens gediagnosticeerd als een 'verwaarloosde organisatie' door iemand die daarop promoveert. Dus dan moet het waar zijn. We krijgen sinds kort een soort systeemtherapie, die vooral veel verwarring en onrust veroorzaakt. Dat schijnt goed te zijn: verwarring en onzekerheid als sleutel tot positieve veranderingen. Ik denk dat verwaarloosde kinderen vooral veel liefde nodig hebben, maar dat heb ik in de therapeutische interventies tot nu toe nog niet mogen ontwaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij moet er eerst iemand op de stelling promoveren, dat verwarring en onzekerheid leiden tot positieve verandering, want ik geloof daar niks van (en zelfs als dat proefgschrift er wel ligt, wat ongetwijfeld zo is, dan geloof ik het nog niet. Het past niet bij mijn overtuigingen.)
    Ik geloof dat het speelprogramma dat we Jakob bieden liefde is, en wenig meer dan dat.
    Liefde om de HTS te genezen dus. Er is werk aan de winkel!

    BeantwoordenVerwijderen