vrijdag 16 december 2011

Simca Baloo


Ik weet niet of de Simca Baloo in een segment valt. Het is en auto als de Renault Kangoo, de Peugeot Partner en de Fiat Dobló (op het onderstel van de laatste is de Baloo gebaseerd, uiteraard). Ik geloof dat zulke auto's een Franse uitvinding zijn, en omdat Simca een Frans merk is, ging ik er automatisch van uit dat Simca dus ook zo'n segmentsloze vrachtpersonenauto moest hebben. Wat nergens op slaat, want er is nooit eerder een Vrachtpersonensimca geweest. Daar was het merk Simca te tuttig voor. Alleen omdat de naam Baloo nog vacant was, heb ik er een passende Simca bij gemaakt, zo is het eigenlijk gegaan.

Elders heb ik wel eens uitgelegd dat auto's gezichtsuitdrukking hebben, en dat die gezichtsuitdrukking ontstaat door de koplampen. Ik heb inmiddels ontdekt dat elk segment zijn eigen gezichtsuitdrukking heeft: in het D-segment (alle concurrenten van de Simca Shere Khan, ... mannenauto's) kijken auto's geconcentreerd en serieus uit hun koplampen. In het A-segment (de vrouwenauto's) kijken auto's onschuldig en speels. Dit alles berust op het seksistische misverstand dat mannen hard moeten werken en dat voor vrouwen een auto alleen een speeltje is.

Ik heb geprobeerd om de Simca Baloo vriendelijk (open lachend) te laten kijken, wat nauwelijks gelukt is. Ik vind zijn kraaienpootjes leuk, maar helemaal blij wordt hij er toch niet van. Het lijkt me een gat in de markt voor de kleine zelfstandige: een blije auto. Toet toet! Hoera, daar is de Simca van de kleine zelfstandige!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten