vrijdag 7 maart 2014

ironische naaktfoto

Op pagina 16 van Volkskrant Magazine van 2 en 3 november denkt Sunny Bergman hardop na over de fotoshoot die bij het artikel gemaakt is. Ze was gevraagd om naakt te poseren op de omslag; een vriendin had gezegd dat dit precies het goede moment was, omdat ze net 5 kilo was afgevallen, maar haar zoon, die in de eerste klas op de middelbare school zit, vond het gênant, zijn moeder naakt op de omslag van een tijdschrift. Sunny Bergman zegt: je wilt publiciteit voor je werk en je wilt in de publiciteit zo goed mogelijk overkomen. Ik vond dat naakt wel relevant omdat ik wet dat het verkoopt en ik er tegelijk een ironisch statement van zou kunnen maken. 

Het lijkt erop dat Sunny Bergman niet zelf de fotografe die haar fotografeerde heeft uitgekozen, wat interessant is, als je wel allerlei ideeën hebt over hoe beeld zou kunnen werken, en als je bovendien zelf documentairemaker bent en zelf filmt en dan vermoedelijk ook andere filmers en fotografen kent. Het is nogal een opgave, om een ironische naaktfoto te maken, waarop je je sexyness inzet, die niet gênant is voor je tienerzoon en die aandacht vraagt voor een het onderwerp inzoomen op uiterlijk, seks en cultuur.

De Volkskrant heeft Cornelie Tollens op haar af gestuurd en de omslagfoto die zij van Sunny Bergman maakte lijkt een citaat van een foto die ook op haar pinterest-dinges te vinden is. Ironisch, waarschijnlijk, maar de visuele impact van (jong, vrouwelijk) naakt is zo krachtig, dat die ironie wel erg makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Morgen mijn versie van een ironische naaktfoto van Sunny Bergman.

1 opmerking: