vrijdag 28 februari 2014

enormiteit

Pagina 9 van Volkskrant magazine is een advertentie van Roche Bobois, een meubelwinkel die ik ken van horen zeggen en die ik associeer met lang, lang geleden. De advertentie gaat over slechts eenmaal per jaar: 8 exceptional days, van 8 tot 18 november (dat zijn toch 9 dagen?), waarin er uitzonderlijk lage prijzen zijn op alle collecties. Ik vind dat meervoud fascinerend: ik zou zeggen dat één winkel of één winkelconcept één collectie heet, maar dat gaat voor Roche Bobois blijkbaar niet op.

Op de advertentie is de blauwe 3-4 zitsbank Nautil te zien, die lijkt op eentje die ikzelf ooit in het grijs had, gefotografeerd in een zwart-wit omgeving, die verder leeg en uitzonderlijk ruim is. Op een klein zuiltje van plastic, waarvan er nog twee in de ongezellig ruimte van golfplaten staan, is een glas water gezet, dat door de weerkaatsing van de blauwe bank de kleur van Listerine heeft. Gelukkig ligt er een warm azuurblauw-bruin kleed op de vloer, met slijtage, waardoor er contrast is met de strakke Nautil. Door de vertekening van de cameralens lijken de symmetrisch opgehangen lampen allemaal een andere kant op de loensen.

Ik vind Nautil is een mooie bank, maar hij lijkt me nogal onpraktisch. Hij ziet eruit alsof hij lekker zit; op de website kost hij tot 30 juni 2014 2990 euro in plaats van 3390 euro, wat ik wel een schappelijke prijs vind, voor een bank die in dit soort ongezellige enormiteit gepresenteerd wordt. Hoeveel zou Nautil gekost hebben tijdens die 8 dagen, slechts eenmaal per jaar? Grappig, dat ik me pas voor de bank en voor Roche Bobois ging interesseren omdat ik er een stukje over moest schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten