woensdag 22 januari 2014

Droste-effect

Pagina V12 is de laatste pagina van katern Media (en thuisvermaak) van de Volkskrant van 2 en 3 november. Ik had daar een advertentie verwacht, zoals op de achterkant van het waarschijnlijk veel drukbelezener hoofdkatern ook een grote advertentie stond. Sowieso leent het katern Media (en thuisvermaak) zich buitengewoon goed voor advertenties, ... sterker nog: het is in feite een hele grote advertentiebijlage. Hierin wordt namelijk Media (en thuisvermaak) onder de aandacht van een groot en kapitaalkrachtig publiek gebracht. Het ziet ernaar uit dat er maar één betalende adverteerder in dit katern zit: op pagina V4 - bij Rudolph van Veen - is een advertentie voor lelijke politiemannen op televisie. Terwijl ik hier best nog iets meer informatie over 24KITCHEN had willen krijgen, om me erheen te lokken.

De achterkant van dit katern wordt gebruikt zols ik dat gewend ben van achterkanten van kranten: een beetje speels. Sylvia Witteman staat er, met enkele empathische observaties, op de markt gedaan (dit stukje gaat over een notenkraam; vermoedelijk de notenkraam op de Albert Cuijp, waar wij tegenwoordig ook vrijwel wekelijks onze noten betrekken).

Het grote artikel gaat over fotograaf Ad Nuis, die ongeveer hetzelfde werk doet als Sylvia Witteman: observeren, maar dan voor Vrij Nederland, en dan op de verstilde plekken van Nederland die Martin Bril heeft achtergelaten, en dan begint zijn bijdrag aan de krant altijd met een foto. Dit artikel gaat over Ad Nuis' werkwijze; De Volkskrant vraagt Vrij Nederland om zichzelf te observeren. Met dit Droste-effect sluit het katern af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten